Sunday, May 3, 2020

PKP make me smile

Sebelum PKP, kehidupan aku sendiri sudah PKP. Sudah lama aku mengamalkan penjarakan sosial. Sudah lama aku tidak berkumpul secara beramai-ramai. Sudah lama tak tengok wayang. Pergi mana-mana shopping mall pun sekejap je. Lepas beli barang keperluan atau buat apa-apa perkara yang penting, balik.
Paling kelakar, sejak aku mula bekerja balik selepas PKP. Semua pekerja mengamalkan tabiat aku selama ni. Makan seorang, jalan seorang, pergi solat seorang, dan pergi toilet pun seorang. Dah tak ada kumpul - kumpul lagi dah. Aku sendiri hairan, kenapa manusia ni suka berkumpul? Aku pun manusia gak, tapi tak ada lah asyik nak berteman. Kemudian kerajaan menasihatkan kita untuk mengamalkan normal yang baru. Penjarakan sosial, minimum jarak sosial 1meter. Ini lagi membuatkan aku tergelak besar. Maknanya tabiat yang aku amalkan selama ini, tabiat yang betullah.
Tiba-tiba aku rasa dunia ini adil untuk ku. Dia yang maha Berkuasa menentukan segalanya, Dia yang maha Mengetahui tahu ada hambanya yang tersiksa, mengalami masalah komunikasi.
Covid-19 mengancam nyawa kita semua, namun kesan dari kedatangannya menyelamatkan sebilangan manusia yang bermasalah seperti aku. Ada hikmah disebalik kejadian ini dan kita perlu belajar daripada hikmah tersebut. 

No comments:

Post a Comment

Bebaskan Aku (in progress)

Ku ingin terbang..... Bebas.... Ke langit.... Yang luas... Bagaikan burung... Terkurung.... Di sangkar..... Termenung.... Mengharapkan simpa...