Thursday, May 21, 2020

Lagu Raya lama-lama juga yang lagi Hook!

Lagi dua hari je nak habis bulan puasa. Sepanjang minggu ini dah bermacam-macam lagu raya yang keluar dari radio. Radio kat dalam office aku pula ada orang yang control. Kena dengar stesen radio kesukaan dia saja. Stesen radio ni pun satu, dah lah buat lawak satu apa pun tak boleh nak ketawa. Pasang lagu berulang-ulang. Lagu rentak muzik terkini konon. Aku pening. Lagi pening dengar lagu raya sekarang yang macam tangkap muat je hasilnya. Nasib baik aku ni ada banyak kerja, tak de lah nak layan sangat radio tu.
Alhamdulillah, ada juga yang bersependapat dengan aku kat office. Akhirnya radio di tutup. Lega. Kitorang pasang pula Spotify, cari lagu-lagu raya dulu-dulu punya. Lagi lega dan tenang. Lagu raya orang dulu-dulu ni ada Feel, ada Soul. Terutama Allahyarham Tan Sri P. Ramli, Suara Takbir dan Dendang Perantau. Berulang kali dimainkan pun tak apa. Tak lupa juga Saloma, Selamat Hari Raya. Banyak lagilah, tapi bukan S. Jibeng dan Black Dog Bone. Aku tak boleh pergi dengan 2 lagu ni. Awal-awal lagi dah kena remove dari senarai Spotify aku.
Tadi aku nyanyi lagu Pulanglah dari penyanyi Aishah. Lantaklah suara tak berapa nak tune. Asalkan hati ini terhibur. Tak boleh nak challenge lah lagu-lagu lama. Auranya lain. Baru aku sedar, aku pun tak pernah cipta lagu raya. Tak pernah terfikir pun. Tapi bagi aku, lagu raya yang ada ni pun dah cukup hebat. Tak lapok dek zaman. Respect and solute dengan orang zaman dahulu, dapat menghasilkan lagu yang akan dikenang sehingga ke generasi yang keseterusnya.

No comments:

Post a Comment

Bebaskan Aku (in progress)

Ku ingin terbang..... Bebas.... Ke langit.... Yang luas... Bagaikan burung... Terkurung.... Di sangkar..... Termenung.... Mengharapkan simpa...