Wednesday, June 4, 2014

Tekanan Darah Rendah 3

Setelah beberapa perkara berlaku kepada aku, aku buat sedikit Research tentang rawatan penyakit Tekanan Darah Rendah. Ada beberapa petua yang boleh diikuti:
  1. Jangan bersilang kaki ketika duduk. Amalkan memakai stokin untuk mengelakkan kesejukan. Jika anda kesejukan, pergi ke tempat yang tidak sejuk seperti luar pejabat. Elakkan dari tempat yang berhawa dingin.
  2. Lakukan sedikit senaman. Oleh kerana pesakit TDR tidak digalakkan melakukan senaman jenis berat, maka lakukan senaman jenis ringan seperti ketika anda duduk secara tegak, perlahan-lahan tundukkan kepala anda hingga mencecah kepala lutut. Lakukan 2-3 kali.
  3. Banyakkan makan makanan yang sihat. Biarlah berbelanja besar sedikit, Daging Merah dan Broccoli antara makanan yang cepat menghasilkan darah dalam badan. Terus-terang, aku bukanlah seorang pemakan sebab itu aku dapat penyakit ini. Jadi amalkanlah pemakanan yang seimbang, rujuk jadual pemakanan seimbang. Ingat! Sekali anda diserang apa-apa jenis penyakit, pembelanjaannya adalah lebih besar daripada apa yang anda jangkakan.
  4. Jadual Pemakanan Seimbang.
    Minum air mineral sebanyak mungkin. Sekali-sekala minum 100Plus. Kalau boleh, sentiasa bawa botol 3Liter air masak ke mana sahaja anda pergi. Banyak manfaatnya, percayalah.
  5. Berdoa, Solat, dan bertawakal. Amalkan Doa Nabi Ayub. Insyallah, hidup sentiasa sihat dan berkat.
*P/S: Penyakit itu Penghapus Dosa.

No comments:

Post a Comment

Cabut Gigi

Ok, aku baru lepas cabut gigi tadi. Sakit semasa kena suntikan bius. Lepas tu, kebas dan tak rasa apa-apa. Doktor pun buat kerja sambil memb...