Sunday, April 15, 2018

Mereka

Amboi...

Bukan main meroyan apa yang aku tulis semalam. Saja tulis-tulis macam ni, sebab aku tau, tak ada sesiapa pun nak baca Blog Kinaka Honey ni. Itu sebab aku berani nak luahkan apa je yang terpendam dalam hati aku ni.

Berbalik pada cerita Suasana Negatif.
Aku dibesarkan dengan suasana negatif. Kata-kata ejekan, usikan dan perli hampir hari-hari aku dengar.
"Kin, boleh tak buat benda yang berfaedah?"
"Kin, boleh tak jadi budak normal?"
"Kin, benda macam ni budak darjah 1 pun boleh buat".....
"Kin, keluarga kita ni tak buat tau kerja macam ni"....

Hina sangat ke jadi Graphics Designer?
Apakah ini sebab aku selalu kehilangan keyakinan diri?
Atau aku sendiri yang bodoh sombong, tidak mahu belajar cara nak hidup dari zaman kanak-kanak aku lagi?

Aku berjanji pada diri aku sendiri, aku akan besarkan anak aku dengan memberikan dia kata-kata semangat, kata-kata hikmah, kata-kata mutiara dan nasihat-nasihat yang berguna. Aku tak mahu dia membesar dengan cara aku dibesarkan. Senang-senang hantar ke tempat orang, dibuli, disabotaj, dipermainkan dan bila balik mengadu sambil menangis teresak-esak. Aku terus menangis sehingga keletihan, baru aku diam. Baru sekarang aku sedar, aku buang masa dengan sia-sia sekali. Tangisan aku selama ini tiada makna apa-apa pada mereka.

Walaubagaimanapun mereka telah membesarkan aku. Aku patut bersyukur, aku masih hidup. Walaupun sakit telinga, aku curi-curi dengar perbualan mereka. Sekurang-kurangnya aku dan anak aku ada tempat tinggal yang selesa, dapat tidur dan rehat. Dan sekarang, giliran aku pula menjaga mereka. Mereka selalu sakit-sakit sekarang dan banyak juga kerja-kerja rumah yang mereka tidak mampu melakukannya lagi. Mereka nak mengumpat, mengata, kutuk belakang aku, biarkanlah. Mereka dah banyak berjasa kepada aku. Lagipun aku dah lama maafkan mereka. Merekalah orang yang paling layak mengutuk dan mengumpat aku.

Ya Allah, berikanlah mereka petunjuk dan hidayah. Dan maafkanlah dosa mereka. Amin.

Hebat . Bebas . Syukur

Sejak dia tinggalkan aku Aku menangis tak berhenti Makan minum pun tak menentu Berat badan cecah tiga puluh lima kilogram Kawan aku Ni...