Friday, April 25, 2014

Communication Fail!

Sejak ada anak,
Sejak dah bekerja,
Sejak berhijrah....

Alhamdulillah....aku semakin tenang....

Cuma satu je....aku masih gagal berkomunikasi
Dah jelas sangat, aku bukan seperti orang lain
Boleh berbual tanpa ada sebarang masalah

Aku ada masalah berkomunikasi,
Aku tidak pandai berkawan, sebab itu aku tiada kawan...
Pasti ada hikmahnya....

Aku yakin setiap kejadian Allah s.w.t pasti ada kebaikannya....
Tiada Kawan, boleh jadi ini kelemahan, boleh jadi juga ini kekuatan aku...

Aku pernah berjumpa dengan orang yang sentiasa berteman. Munah (bukan nama sebenar) sentiasa kelihatan ceria disamping rakan-rakannnya. Setiap kali berjumpa dengan aku, mesti ada seorang dua rakan mendampinginya. Pada suatu hari, Munah bertembung dengan aku di sebuah restoran, untuk makan tengahari. Munah bersendirian kali ini, tapi dia menegur aku dengan mesra sekali. Aku pun ajak dia makan sekali. Sepanjang makan tengahari, banyak betul perkara Munah bercerita. Aku yang sudah biasa makan seorang diri, tak berkata apa-apa pun, hanya sekadar mendengar. Sesekali aku senyum, tanda aku faham dengan cerita Munah. Tiba-tiba aku terpandang Nasi Ayam di pinggan Munah, hanya suku sahaja yang luak. Pinggan aku, tok sah cerita la, ayam tinggal tulang saja. Aku pun tegur Munah.
"Kenapa tak habis nasi ayam tu?"
"Erm, kita memang selalu macam ni, selalu tak habis makan, dah macam-macam dah kita buat, tapi macam ni je la...." jawab Munah.
"Lain kali makan baca Bismillah, jangan lupa doa makan sekali"
"Eh, kan kita dah baca tadi, akak nak ayam kita?"
"Tak nak, akak dah kenyang....."
"Macam ni la kita kak, macam mana badan nak besar kan?"
Aku perhatikan susuk tubuhnya. Aku rasa aku yang lebih kurus. Munah terus menghirup Milo Ais, sebaik habis bercakap. Sekarang giliran aku pula bercakap.
"Sepatutnya...sebelum pesan pada waitor tadi, Munah kena cakap pada waitor tu, nasi kasi suku je, cakap ngan dia saya ada masalah penghadaman, lepas tu jangan order air milo, lebih baik kalau Munah order limau suam. Air milo cepat mengenyangkan......"
"Kak, Munah pergi dulu eh, ada kerja ni...." aku belum habis bercakap, Munah dah minta diri. Aku terfikir sendirian samada aku salah cakap ke atau aku cakap benda yang betul tapi orang tak mahu terima kenyataan?

Sekali lagi aku bersendirian hanya kerana berkata-kata yang tak sampai 5 minit pun. Aku tak tahu cara berbual orang sekarang. Kalau mengumpat, siap ada sambung-menyambung. Tetapi kalau berbual biasa dimasukkan sedikit elemen ilmiah, mulalah minta diri malah ada juga yang membantah. Kesimpulan cerita, aku tahu apa yang aku nak cakap tetapi aku tak tahu macamana cara nak cakap.


Hebat . Bebas . Syukur

Sejak dia tinggalkan aku Aku menangis tak berhenti Makan minum pun tak menentu Berat badan cecah tiga puluh lima kilogram Kawan aku Ni...