Friday, June 30, 2023

10 Perkara Aku Mahu Buat Sebelum Umur 40

1. Khadaq balik solat-solat yang tertinggal dan solat sepertiga malam (tahajud).
2. Tidak mahu berhutang lagi.
3. Terbitkan semua hasil karya.
4. Buat ibadah korban setiap tahun, kalau boleh nak bela kambing 🐐 sekali.
5. Ambil kursus haji, kursus pengurusan jenazah, kursus memperbaiki solat dan apa-apa kursus yang akan aku gunakan masa aku tua nanti.
6. Tak nak gaduh dengan mak lagi. Ini adalah yang paling susah. Memang susah, sebab itu aku selalu jarang ada di rumah. Namun, apa yang patut aku lakukan jika perkara ini berlaku?
7. Buat baik kepada kedua ibu bapa aku selagi aku mampu. Tetapi terus-terang, aku tak boleh ikut gaya hidup, cara permikiran dan keputusan ibu bapa aku, kerana mereka terlalu mengejar duniawi. Aku dah penat mengejar kemewahan dan kekayaan dunia, apa yang aku dapat? Aku hanya dapat penat. Melainkan kerja kerana Allah, ya, tak kaya harta tetapi kaya dengan ketenangan dan kebahagiaan.
8. Tak nak melenting lagi. Aku agak kurang kesabaran apabila berdepan dengan orang yang suka marah-marah, cakap tak pakai otak dan melemah-lemahkan orang lain. Apa yang patut aku lakukan jika perkara ini berlaku?
9. Bersendirian. Aku ada masalah komunikasi. Aku susah nak faham kata-kata orang, lebih-lebih lagi dengan orang yang banyak bertanya. Sekejap tanya tu, sekejap tanya ni. Membuatkan aku jadi keliru. Baik aku lari dari situasi dungu itu.
10. Berkahwin. Jika ada jodoh 

No comments:

Post a Comment

Bebaskan Aku (in progress)

Ku ingin terbang..... Bebas.... Ke langit.... Yang luas... Bagaikan burung... Terkurung.... Di sangkar..... Termenung.... Mengharapkan simpa...