Tuesday, November 8, 2016

3 Ikatan Syaitan diatas Tengkuk Kepala Manusia

Sahih al-Bukhori:1074

 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: أَنَّ رَسُولَ اللَّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
يَعْقِدُ الشَّيْطَانُ عَلَى قَافِيَةِ رَأْسِ أَحَدِكُمْ إِذَا هُوَ نَامَ ثَلاَثَ عُقَدٍ، يَضْرِبُ كُلَّ عُقْدَةٍ عَلَيْكَ لَيْلٌ طَوِيلٌ فَارْقُدْ. فَإِنْ اسْتَيْقَظَ فَذَكَرَ اللَّهَ انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ، فَإِنْ تَوَضَّأَ انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ، فَإِنْ صَلَّى انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ، فَأَصْبَحَ نَشِيطًا طَيِّبَ النَّفْسِ وَإِلاَّ أَصْبَحَ خَبِيثَ النَّفْسِ كَسْلاَنَ 

Dari Abu Hurairah ra: Bahwa Rasulullah saw bersabda:
Syaitan mengikat tiga tali ikatan di atas tengkuk kepala seseorang dari kalian saat dia tidur, syaitan mengencangkan ikatan tersebut (sambil berkata): Malam masih panjang maka tidurlah. Jika dia bangun dan mengingat Allah maka lepaslah satu tali ikatan. Jika kemudian dia berwudhu maka lepaslah tali yang kedua, dan jika ia mendirikan solat lepaslah satu tali ikatan, dan pada pagi harinya ia akan merasakan semangat dan jiwa yang tentram. Namun bila dia tidak melakukan itu, maka pagi itu jiwanya tidak tenteram dan ia merasa malas.

Pesan :
Syaitan selalu mencuba menghasut manusia bahkan ketika manusia itu sedang tertidur. Syaitan mengikatkan tiga tali ikatan di atas tengkuk masing-masing dari kita dan mengatakan: Malam masih panjang, agar kita semakin terlelap dalam tidur. Jika anda ingin melepaskan tiga ikatan ini, maka yang harus anda lakukan adalah:

  1. Mengingat Allah ketika terbangun.
  2. Berwudhu.
  3. Menunaikan solat. Jika anda melakukan ketiganya maka anda akan memulai pagi anda dengan semangat dan jiwa yang tentram. Sebaliknya, jika anda merasa malas di pagi hari, mungkin anda lupa melepas salah satu ikatan yang setan ikatkan pada tengkuk anda?

via Satu Hari Satu Hadis Download aplikasi Satu Hari Satu Hadis di sini : http://bit.ly/satuharisatuhadis

No comments:

Post a Comment

Cabut Gigi

Ok, aku baru lepas cabut gigi tadi. Sakit semasa kena suntikan bius. Lepas tu, kebas dan tak rasa apa-apa. Doktor pun buat kerja sambil memb...