Friday, May 15, 2015

Hobi Baru

Pokok Daun Limau Purut
Sejak berpindah rumah, aku dah mula suka berkebun. Dah banyak jenis pokok yang aku tanam antaranya Halia, Serai, Sirih, Lidah Buaya dan Tembikai. Ada juga pokok-pokok yang sudah ada kat rumah aku ni macam Limau Purut, Limau Kasturi, Kesum, Pokok Wangi (tak tau nama sebenar), Pokok Daun Lawa (tak tau nama sebenar), Cili dan Pandan. Belakang rumah pula, ada Pokok Rambutan, dah mula berbuah dah. Seronok pagi-pagi aku tengok permandangan hijau di sekeliling rumah.

Kesan kena mkn ngan Ulat Bulu.
Tapi kesian pula, aku tengok Pokok Limau Purut kena makan ngan ulat bulu. Sedap ulat-ulat bulu ni makan daun muda. Nak sembur ngan air cili, tak sampai hati. Yang sedap tu, Ulat Bulu ni mcm faham bahasa. Aku cakap kat Ulat-ulat Bulu tu, "korg dah lah, jgn makan lagi, kesian pokok aku ni". Esok hari, aku tengok ulat-ulat bulu ni dah tak de dah. Pelik kan.

Pokok Lidah Buaya
Seterusnya, Pokok Lidah Buaya aku ni mcm hidup segan, mati tak mau. Tak tau lg nak wat mcmana. Daripada tanah pindah ke pasu. Dari bawah bumbung, pindah ke bawah pokok. Dari baja tahi kambing, ke baja bunga. Makin pucat tak bermaya, aku tengok. Nanti aku ikhtiar lagi, cari jalan lain nak suburkan pokok lidah buaya ni. Insyallah.

Pokok Sirih
Aku ni mcm study pula perangai-perangai pokok-pokok aku ni. Macam Pokok Sirih aku ni, Manjanyer.....(6 harkat). Tanah nak kena jenis gambut dan tak leh kena direct cahaya matahari. Yang sedap tu, bila pokok sirih ni dah mula berputik, entah dari mana ntah ada kucing bawa anak-anak dia sekali berumah kat pokok sirih aku ni. Habis dilanyaknya pokok sirih ni. Nak marah pun tak guna, dah namanya Binatang, apalah yang diorg faham kalau aku marah-marah dan berleter tak tentu pasal. Walaubagaimanapun, Alhamdulillah, pokok sirih aku ni makin hidup subur.
Pokok Limau Kasturi

Seronoknya bercucuk tanam ni apabila, pokok-pokok yang kita tanam ni mula membuahkan hasil. Macam pokok limau Kasturi ni, dah berbuah dah. Lebat lak tu. Tapi satu je masalah, pokoknyer tinggi bebenor dan berduri-duri, Tak tau ler nak petik limau macam mana. Oleh kerana pokok ni terletak kat tebing bukit, aku tak berani nak panjat tangga, kerana berpotensi jatuh tergolek sambil berpaut pada dahan berduri yang tajam itu. Bahaya.

Daun Pokok Tembikai
Paling aku suka Pokok Tembikai aku. Senang sangat tumbuh dan pandai berdikari. Sekarang dah mula ada spiral, tau tak spiral tu apa? Ala yang dahan gulung-gulung tu. Aku cuba tangkap gambarnya, tapi tak dapat. Kecil sangat. Nantilah, kalau dah besar sikit, siap ada buah, aku makan, aku tangkap gambar sekali.

Memang banyak benda aku nak cerita tang kebun aku ni. Makin seronok lak, aku tengok tumbuh-tumbuhan hijau ni. Teringat lak, masa kecik2 dulu balik kampung, panjat pokok kelapa sambil tengok arwah nenek kahwinkan pokok bunga kertas. Hasilnya, bunga pada pokok tu berwarna-warni, ada ungu, merah jambu, putih, kuning. Cantik! Sekarang ni, aku dah tak jumpa lagi pokok bunga kertas macam ni. Tak silap aku, pokok bunga kertas kat umah mak aku terbakar kot sebab insiden lemang terbakar masa malam raya tahun 2000. Panjang ceritanya. Dah la, panjang bebenor aku menaip ni. Next time, aku sambung lagi. Insyallah.

Hebat . Bebas . Syukur

Sejak dia tinggalkan aku Aku menangis tak berhenti Makan minum pun tak menentu Berat badan cecah tiga puluh lima kilogram Kawan aku Ni...