Thursday, January 28, 2010

Cari Teman Hidup (cerita pendek)

"kau nak cari dia? senang je, cari kat library",

Library, perkataan yang sinonim dengan diri aku. Kerana aku suka membaca. Kekerapan aku ke perpustakaan boleh dikatakan hampir setiap hari. Aku membuat bisnes sambilan sebenarnya. Aku adalah Tutor dan kelas mengajar aku ialah perpustakaan.

Aku tiada teman hidup. Kadang-kala aku berasa amat cemburu dengan pasangan-pasangan kekasih yang berada disekeliling aku. Dan perasaan cemburu itu, aku selalu tutup dengan senyuman palsu, kesibukan harian, dan huru-hara bersama rakan-rakan sekelas.


Cuti semester akan muncul. Ketenangan kampung halaman dapatku rasa seperti memeluk disegenap tubuhku. Tetapi aku ada perancangan, bercuti bersama rakan-rakan di sebuah pulau. Oleh kerana kampung aku berdekatan dengan perlabuhan bot laut, maka aku terpaksa turut serta. Walaupun aku tak beberapa gemar naik bot. Aku mabuk laut.

Salah tanggapan aku sebenarnya. Apabila beramai-ramai menaiki bot, aku gembira, melihat gelak ketawa, gayat, dan keterujaan rakan-rakan aku. Mabuk laut aku hilang. Sampai saja di pulau tersebut, jantung aku berdegup laju. Aku tidak sedap hati.

Sudah malam, kami semua ke gerai makan berdekatan, ada jamuan untuk kami. Kami dijamu dengan B.B.Q! Selesai makan, ada beberapa aktiviti pula diadakan. Aku pilih permainan Damak. Seronok! Tetapi didalam keseronokan itu, aku terasa ada seseorang memerhatikan aku........

sambung....

Hebat . Bebas . Syukur

Sejak dia tinggalkan aku Aku menangis tak berhenti Makan minum pun tak menentu Berat badan cecah tiga puluh lima kilogram Kawan aku Ni...