Monday, March 15, 2010

Kepada Member yang tak Sedar Diri

Semasa ditimpa kesusahan, tiba-tiba aku mendapat member yang mesra alam nak mampus! Tetapi apabila aku yang dalam kesusahan, semua yang mesra alam musnah tiba-tiba. Bagaikan hilang disapu puting beliung.

Adakah ini lumrah manusia yang sebenarnya?
Ya! Semakin aku hampir ke penghujung semester, semakin banyak konflik yang berlaku disekeliling aku. Dengan beberapa perangai member aku yang kebudak-budakan, pensyarah yang semakin sibuk dengan Final, assignment yang semakin berlambak dan tak tentu hala, dan juga gosip-gosip liar yang cuba menjatuhkan airmuka aku.

Hoi! Aku tak cari gaduh dengan sesiapa pun! Kenapa nak naikkan darah aku?
So, kepada sesiapa yang tak puas hati, just face to face la!
Especially kepada orang yang membuat cerita-cerita palsu!

Sekian, TERIMA KASIIIEEH! 

Friday, March 12, 2010

Kali ni tak dapat tido lak....

Esok aku nak hantar sumer teaser, launching, follow-up, COMPLETE! kat lecturer aku,
so aku buat keje giler, minum nescafe+milo+oat, memang power la...
power nak gi toilet....
hampir setiap 15 minit, aku kemaruk nak melepaskan sisa toksik.

Huish! jangan tiru apa yang aku buat ni.....habis semua sumber vitamin hilang daripada badan aku ni, tak sempat nak hadam, dah la badan aku ni kecik je, tak cukup zat...
tak cukup tido lak tu....lagipun musim panas sekarang,
biasa la tilam kat rumah sewa mana sama ngan tilam kat rumah mak (mak aku la), tilam kat rumah sewa ni mcm memantulkan panas, Ceh! Wah! mcm fakta sains. Tapi betul! aku selalu berpeluh time tido, berpeluh sampai basah baju aku, mcm lepas jogging. Memang boleh kurus kering la aku.....

Kesimpulan cerita aku, minum susu je la, banyak kebanyakan kebaikannya dan merupakan salah-satu petua tido yang nyenyak.

Friday, March 5, 2010

Aku Nak Tido!

bingit kepala aku...pc aku wat hal...
bingit lagi kepala aku biler fikir tang assignment yang dah berlambak ni....
tambah bingit lagi, budak-budak ni suka wat bising, pukul 2 pagi baru senyap, time tue mata aku lak dah ngantuk,
sem 6 memang mencabar, tak tipu dok, aku mcm nak surrender jer ni....
tapi apabila aku teringatkan bapak aku yang garang......
yang surrender tue cancel je la.....
yang penting aku tamatkan pembelajaran aku ni dengan cara terhormat, Ceh!

hoi! kerja banyak ni......otak aku blur....aku rasa nak tido jap.....
tapi bagaimana?
tido pun tak aman dok! jgn sampai aku masuk wad sakit jiwa. Choi!

ok lah aku tido jap, kul 4 pagi aku bangun....mcm dapat buat je....tapi aku cuba...
jangan tak cayer...aku pantang dicabar.....

Aku Nak Tido!

bingit kepala aku...pc aku wat hal...
bingit lagi kepala aku biler fikir tang assignment yang dah berlambak ni....
tambah bingit lagi, budak-budak ni suka wat bising, pukul 2 pagi baru senyap, time tue mata aku lak dah ngantuk,
sem 6 memang mencabar, tak tipu dok, aku mcm nak surrender jer ni....
tapi apabila aku teringatkan bapak aku yang garang......
yang surrender tue cancel je la.....
yang penting aku tamatkan pembelajaran aku ni dengan cara terhormat, Ceh!

hoi! kerja banyak ni......otak aku blur....aku rasa nak tido jap.....
tapi bagaimana?
tido pun tak aman dok! jgn sampai aku masuk wad sakit jiwa. Choi!

ok lah aku tido jap, kul 4 pagi aku bangun....mcm dapat buat je....tapi aku cuba...
jangan tak cayer...aku pantang dicabar.....

Sunday, February 28, 2010

Kawan, Lelaki atau Perempuan?

Apa yang aku faham tentang cara berkawan didunia kolej ini.
Sekumpulan pelajar perempuan akan mengumpat antara satu sama lain, tetapi apabila berjumpa, mereka akan sedaya upaya menjaga hati dan perasaan kawan mereka. Walaupun menyampah, geli, marah, dan segala perasaan yang tak berguna bersarang di dalam jiwa. mereka tetap akan menjaga hati dan perasaan orang lain.
Manakala sekumpulan pelajar lelaki akan mengutuk, bergurau secara kasar, ketawa berdekah-dekah apabila kawan mereka melakukan sedikit lawak tak sengaja. Adakala, apa yang mereka lakukan agak keterlaluan. Namun bagi mereka, itu semua hanya gurauan.
Seperti aku yang didalam dilema, terasa seperti dipergunakan oleh kedua-dua belah pihak. Diumpat dan diketawakan.

Thursday, January 28, 2010

Cari Teman Hidup (cerita pendek)

"kau nak cari dia? senang je, cari kat library",

Library, perkataan yang sinonim dengan diri aku. Kerana aku suka membaca. Kekerapan aku ke perpustakaan boleh dikatakan hampir setiap hari. Aku membuat bisnes sambilan sebenarnya. Aku adalah Tutor dan kelas mengajar aku ialah perpustakaan.

Aku tiada teman hidup. Kadang-kala aku berasa amat cemburu dengan pasangan-pasangan kekasih yang berada disekeliling aku. Dan perasaan cemburu itu, aku selalu tutup dengan senyuman palsu, kesibukan harian, dan huru-hara bersama rakan-rakan sekelas.


Cuti semester akan muncul. Ketenangan kampung halaman dapatku rasa seperti memeluk disegenap tubuhku. Tetapi aku ada perancangan, bercuti bersama rakan-rakan di sebuah pulau. Oleh kerana kampung aku berdekatan dengan perlabuhan bot laut, maka aku terpaksa turut serta. Walaupun aku tak beberapa gemar naik bot. Aku mabuk laut.

Salah tanggapan aku sebenarnya. Apabila beramai-ramai menaiki bot, aku gembira, melihat gelak ketawa, gayat, dan keterujaan rakan-rakan aku. Mabuk laut aku hilang. Sampai saja di pulau tersebut, jantung aku berdegup laju. Aku tidak sedap hati.

Sudah malam, kami semua ke gerai makan berdekatan, ada jamuan untuk kami. Kami dijamu dengan B.B.Q! Selesai makan, ada beberapa aktiviti pula diadakan. Aku pilih permainan Damak. Seronok! Tetapi didalam keseronokan itu, aku terasa ada seseorang memerhatikan aku........

sambung....

Tuesday, January 26, 2010

Budak Kelas DRG 6B 2010

ketika ini secara spontan aku amek gambar. cepat-cepat diorang posing. inilah budak-budak kelas aku, mcm2 perangai, pantang nampak kamera. posing serta-merta. nak tengok dak laki tak?
jap erk.....

aku tak tau nak citer,
mcm2 perangai gak, tapi tak leh layan sangat, boleh sewel woh.....
terlampau lawyer buruk, mulut murai, kelakar, dan bila ketawa, boleh sakit perut.

Saturday, January 23, 2010

Reunion

suatu hari nanti
pasti kita berjumpa kembali
mengenangkan saat memori
saat yang takkan dilupai ooo...
dihari ini kita berjumpa...kita berjumpa...

ceria, senyum, ketawa
pasti jadi penawar duka,
suka duka kita bersama,
mengingati saat berpisah ooo..
dihari ini kita berjumpa....ouh...kita berjumpa...

C/o:
wahai teman-temanku kenanglah dirimu
kisah yang lama sentiasa berlagu
kisah yang pedih, sedih, pahit, manis
kisah yang membawa seribu erti

bilakah kita kan bertemu (lagi...)
wahai temanku sampaikan khabarmu
khabarmu kepada semua
khabar gembira, khabar berita...khabar berita... 

Ku rindukan, ku imbaskan, 
Saat kita semua didenda, 
Saat kita bergurau senda, 
Saat kita belajar di sekolah, 
Di waktu itu, kita remaja... Kita remaja....

C/o:

Ending c/o:
di hari ini...kita berjumpa....
La la la le la le.... 
Haaaaa.... Kita berjumpa lagi.... 




Wednesday, January 20, 2010

Kenangan DRG 5B


kelas dak DRG 5B 2009 dalam kenangan, tetapi ada seorang je yang aku tak berkenan
x pe la, aku maafkan apa yang dia buat kat aku, aku ni kira pemaaf orangnya.

ada lagu aku cipta, tapi nanti....
lirik lum siap

Thursday, July 30, 2009

Malaysia 2009

Tanggal 31 ogos
Tahun 57
Tercipta sejarah Merdeka
Di atas di bumi yang nyata

Semangat yang semakin tabah
Mengukuhkan impian yang pasti
Tiada yang makin lemah
Menjadikan ukhuwah yang jati

Negaraku
Bangsanya bersatu
Walau beraneka warna
Tiada bezanya.....

Satu! Malaysia!
Bersama! Berjaya!

Silat In Me

I've been so calm, since along ago
No wonder why you never let me go
Take my word as my last revenge,
Read my lip, show how can you defend...

I've been around the world to fill my bliss,
Nothing seems goes right
I've been winding in, winding out
Searching for a conclusion...

This is, how I use to be
Like I did before (obvious....)
This is, in my memory
Will never change me off...

Wednesday, June 24, 2009

It's OK

When you’re gone, I won’t cry for this
I will find my bliss,
When you’re gone...
It’s OK, its end anyway,
Would I live this way.....in this cage...

When I had you there
Then I let you go
How am I supposed to know
You do love me no more
Take my word and make it clear
Let me out of here
Leave my life and disappear
Ain’t clear.....

What you smiling at?
With your ugly face
Does the mirror scare you off
So you ruin everything

Thursday, April 30, 2009

Kisah Diantara Kau Dan Aku

di malam itu
bulan pun turut terharu
melihatkan kau dan aku berpisah akhirnya
tiada ketemu

cinta, bukan lagi milik kita
dan kau sendiri pun mengerti
apa yang telah terjadi
antara kau dan aku

tapi, tiada pernah kusangkakan terjadi
cinta sejati hilang menyepi
kepergianmu tiada kembali
terbiar aku menyendiri

kau berikan segala yang ku perlukan
di dalam alam lena kau di sisi
kau menjelma, dan menghilang, menghantui
jiwa raga yang belum pernah sepi

cinta....kita.....
telah pergi...
tiada.....lagi....
kisah diantara kau dan aku.....

aku impikan mu.......

Tuesday, April 28, 2009

Perikebinatangan

sehalus nyawa,
tiada apa yang terlihat,
langit yang cerah diselubungi kelabu,

dan tiada apa yang terindah,
tiada apa yang ternilai,
hanya suara rayuan meminta ihsan

ah! tak semena!
melangkah jijik dan tak berpaling
malah!
dicemuhi kata keji mengguris hati

begitu juga darah yang mengalir
kesan penyeksaan tiada berakhir

Saturday, April 11, 2009

Biar, Siapa yang Peduli

biarkan aku,
terus begini, kerna ini nasib ku
siapa yang peduli,

kepingin belaian kasih mesra,
dan bila aku dewasa,
aku faham dan mengerti,

kasih mesra itu tidak layak untuk manusia seperti aku,
aku punya hati, yang diselubungi debu-debu hitam,
punya perasaan, yang penuh dengan amarah, dendam dan benci

pandangan mata yang tajam mencari keburukan orang
fikiran yang tamak dengan kebendaan dunia

kepada manusia yang pernah aku sakiti,
maafkan aku,
biarkan aku sendiri,
ini nasibku, sendirian dan tiada siapa pun peduli

Novel : KABAYAN

Novel ini mengisahkan suasana kehidupan orang muda pada zaman kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka.  Pada mulanya, saya menulis cerita ini ...